همانطور که از اسم کوپلینگ میلگرد پیداست، این روش یک روش است برای اتصال و جفت شدن میلگردها به یکدیگر. در واقع جفت شدن میلگردها به یکدیگر روشهای زیادی دارد که هر کدام معایب و مزایای خود را دارند اما کوپل شدن به روش مکانیکی یا همان کوپلینگ میلگرد با استفاده از کوپلر، یک روش بسیار جدید است که از لحاظ اقتصای به صرفه است و از همه روش های دیگر مقاومت بالاتری را برای اتصال برقرار میکند.
کوپلینگ میلگرد و مقاومت سازه
با توجه به تستهای صورت گرفته و آزمایشهای برگزار شده بر روی کوپلر، میتوان گفت این قطعه کوچک فلزی، یک انقلاب در حوزه مقاومت و استحکام سازه به وجود آورده است و برقراری سازه را برای مدت طولانیتری تضمین میکند.
در روشهای دیگر اتصال میلگردها به یکدیگر بر اساس بتنی که اطراف میلگرد را فرا میگیرد تامین میشود. یعنی اتصال میلگردها بدون بتن مقاومتی ندارد و با دست میتوان آنها را از یکدیگر جدا کرد ولی در کوپلینگ میلگرد با کوپلر، میلگردها توسط کوپلر به همدیگر پیچ میشوند و یک استحکام بسیار بالا در شبکه آرماتوربندی و به صورت جدا از بتن به وجود میآید که به هیچ عنوان نمیتوان آن را جدا کرد.
این بدین معنی است که اسکلت سازه مقاومت بسیار بالایی را تجربه خواهد کرد و میتوان ادعا کرد مقاومت سازه نیز بیشتر خواهد بود.
کوپلینگ میلگرد و کاهش هزینه سازه
تا اینجا متوجه شدیم در کوپلینگ میلگرد، دو میلگرد به یک قطعه فلزی پیچ میشوند و یک رابطی بین میلگردها قرار میگیرد که بسیار مقاومت بالایی هم دارد. اما وقت آن رسیده است به آن اشاره کنیم که این قطعه باعث میشود مقدار زیادی از هزینههای ساخت سازه پایین بیاید.
ما در روشهای دیگر اتصال میلگرد، برای برقراری اصولی اتصال، مجبور بودیم دو میلگرد را با یکدیگر همپوشانی بدهیم و در این حد فاصل، میلگردها را با مفتول به یکدیگر ببندیم که بسیار روش نا پایدار و سستی بود. با این کار مقادیر بسیار زیادی از میلگرد درون بتن مدفون میشود که نه تنها هیچ تاثیری بر مقاومت سازه ندارند بلکه پروسه بتن ریزی را هم دشوار میکنند.
این قطعه با وزن کم جایگزین وزن بسیار زیادی از میلگرد درون بتن خواهد شد و این کاهش وزن به معنی قیمت تمام شده کمتر برای سازه است. در واقع علاوه بر هزینه کمتر برای خرید میلگرد، وزن سازه هم سبکتر خواهد شد.