بیشتر بدانید

در مورد ساختمان در اینجا صحبت می‌کنم

بیشتر بدانید

در مورد ساختمان در اینجا صحبت می‌کنم

سلام...
من این بلاگ رو راه اندازی کردم تا فرصتی باشه که بیشتر در مورد مسائلی که می‌دونم و یا ذهنم رو مشغول می‌کنن صحبت کنم که بیشتر در مورد صنعت ساختمان است. ساختمان مساله‌ای هست که خودم روزانه باهاش درگیر هستم و مطالبی خوبی در مورد اونها می‌دونم و می‌خوام به اشتراک بذارم.

۷ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از معضلاتی که همیشه کارفرمایان با آن برخورد می کنند و بسیار برای آنان چالشی است محاسبه وزن میلگرد است. مثلا فرض کنید یک بار میلگرد آمده و می خواهیم ببینیم با توجه به تعداد شاخه ها و سایز میلگردها، این بار چه وزنی باید داشته باشد. همانطور که می دانید از طریق وزن میلگرد می توان به آلیاژ استفاده شده در آن پی برد و میلگرد تقلبی و بی کیفیت را از میلگرد با کیفیت تشخیص داد.

دانستن وزن میلگرد اهمیت بالایی دارد. قبل از شروع هر پروژه ای با توجه به نقشه سازه یک میزان از حجم فولاد تقریب زده می شود که بزرگی و کوچکی پروژه نیز از این عدد مشخص می شود.

در اینجا یک فرمول را معرفی خواهیم کرد که با آن می توانید وزن شاخه میلگرد با هر سایزی را به دست آورید. البته در اینجا چون ما بیشتر با میلگرد گرید III سر و کار داریم، فقط وزن آن را عنوان می کنیم. برای این کار کافی است تنها یک عدد را به خاطر بسپارید. عدد 162. بقیه فرمول خیلی ساده است. کافی است سایز میلگرد را به توان دو برسانید و آن را بر عدد 162 تقسیم کنید. در این صورت وزن یک متر از میلگرد را به دست آورده اید:

 

X*X/162 = وزن یک متر از میلگرد سایز X

 

عدد 162 از ضرب 3.14*7.86/4000 به دست آمده است.

حال برای تمرین وزن یک شاخه 12 متری از میلگرد سایز 20 را محاسبه خواهیم کرد:

 

400=20*20

2.47=400/162

29.64=2.47*12

 

این یعنی وزن یک شاخه 12 متری از میلگرد به سایز 20 تقریبا برابر 29.64 کیلوگرم است. این عددی که در این فرمول به دست می آید عدد اشتال نامیده می شود.

امیدوارم این موضوع به کار شما آمده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت فولاد ایرانیان مراجعه کنید. در پایین هم یک عکس مربوط به وزن شاخه های مختلف میلگرد می گذاریم.

 

 

وزن میلگرد

  • محسن شمس
  • ۰
  • ۰

پیشرفت روزافزون تکنولوژی در همه زمینه های علمی حیرت آور است. هوش مصنوعی به قدری پیشرفته شده است که بعضی افراد آینده نگر نسبت به آن احساس نگرانی می کنند. بعضی افراد خوش بین نیز آن را دریچه ای برای پیشرفت بهتر می دانندو تلاش می کنند به بهترین شکل از آن بهرهبرند. اما واقعا هوش مصنوعی با انسان چه خواهد کرد؟ این جوابی است که همه ما دنبال آن هستیم و هر کسی از جایگاه خود جوابی برای آن دارد.

با نگاهی جامع به هوش مصنوعی می توان دریافت که این پدیده هم تهدید و هم فرصت خوبی برای انسان است و بستگی به نگاه افراد دارد. به وجود آمدن فرصت های شغلی جدید، دسترسی بسیار قوی و سریع به دانش روز از مزایای آن است و از بین رفتن شغل های قدیمی و یا سو استفاده از این تکنولوژی برای سودجویان از معایب آن به شمار می آید. نگاه به اتفاقات جدید دنیا از نگاه هوش مصنوعی و به وجود آورندگان آن که هم فرهنگ با ما نیستند موضوعی جذاب است که می توان با آن پیشرفت کرد.

موضوع قابل توجه در مورد هوش مصنوعی استفاده بهینه از آن است. با این تفکر که هوش مصنوعی شاید حیات بشر را به خطر بیاندازد نباید با آن برخورد کرد بلکه هر کس باید به اندازه خود از این دریا سهمی بر دارد و سعی کند در رشته کاری خود پیشرفت کند. برای ما که در حوزه ساختمان فعالیت داریم مهم خواهد بود که بدانیم چطور باید از هوش مصنوعی استفاده کرد و هوش مصنوعی چطور می تواند ما را در کار خودمان پیشرفت دهد.

اگر شما هم مثل من دغدغه این موضوعات را دارید و می خواهید جایی باشد که اطلاعات مفید آن را بخوانید و با تکنولوژی روز در صنعت ساختمان آشنا شوید می توانید با بلاگ سازه ها همراه باشید. این بلاگ در مورد تکنولوژی های جدید ساختمان سازی و هوش مصنوعی در صنعت ساختمان است و مطالب جالبی در این موارد ارائه خواهد کرد. این بلاگ همچنین در مورد نقش قطعات جدید در پیشرفت تکنولوژی سازه، مطالب جالبی ارائه می دهد که ممکن است با هوش مصنوعی نیز در ارتباط باشد.

در پایان از توجه شما به مطالب این وبلاگ کمال تشکر و قدردانی را داریم و خدا را به خاطر وجود شما شاکریم.

  • محسن شمس
  • ۰
  • ۰

در پستهای قبل توضیح دادیم که کوپلر چیست و چه کاربردی دارد. الان هم برای تکمیل صحبت در این مقاله به توضیح آن میپردازیم. کوپلر یک وسیله بسیار کاربردی برای اتصال میلگردها به همدیگر بود. یعنی دو میلگرد داریم با طولهای 2 متر ولی به یک میلگرد 4 متری نیاز داریم. در این موارد از این قطعه استفاده میکنیم و به دو میلگرد آن را پیچ میکنیم. در این وضعیت دو میلگرد توسط این وسیله به هم وصل میشوند و یک میلگرد 4 متری خواهیم داشت.

توجه داشته باشید که این میلگرد جدید دیگر به صورت پیوسته در نظر گرفته میشود چون از یک اتصال بسیار قدرتمند در آن استفاده شده است و مقاومت آن قطعه ای که وصل شده از خود میلگرد بالاتر است. حالا که این را متوجه شدیم اهمیت کوپلر برایمان بیش از پیش خواهد شد. چون در این موضوع ما را به شگفتی واداشت و اتفاقی جالبی برای ما رقم زد.

 یکی از موارد دیگر که در مورد کوپلر باید بدانیم اندازه گرقتن مداوم کیفیت و مقاومت آن است. یعنی باید بعد از هر سری تولید از محصولات تست مقاومت گرفته شود تا هم سازنده و هم خریدار کوپلر از آن مطمئن باشند که محصول با کیفیتی به دست آنان رسیده است. این تستها بسیار متفاوت است. از اندازه گیری ابعاد کوپلر گرفته تا تست فشار؛ که در آن دو عدد میلگرد به همراه کوپلر تحت فشار قرار میگیرند و انتظار داریم شکست در کوپلر انتفاق نیفتد و میلگرد دچار شکستگی شود.

دیده شده که یک سری از کارخانه ها تولیدات خود را به صورت فله ای و در گونی یا کیسه های بزرگ به مشتریان تحویل میدهند که بسیار قابل تاسف است. وسیله ای که باارزش باشد در قالب محصولی با کیفیت و به صورت بسته بندی شده و بسیار با احترام باید تحویل مشتری داده شود. یعنی بهترین حالت این است که درون هر جعبه تعدادی کوپلر قرار بگیرد و در آن گواهینامه ای مبینی بر کیفیت بالای محصول گذاشته شود و این محصول پک شده و بسته بندی شده همراه با گواهی کیفیت به دست مشتری برسد. این یک روش فوق العاده برای تحویل کالا به مشتری است.

در پایان باید توجه داشت که از ظاهر یک محصول و نحوه بارگیری آن میتوان به باطن محصول و کیفیت آن هم پی برد. کسی محصول با کیفیت تولید میکند به ظاهر محصول خود هم رسیدگی میکند و در یک شرایط خوب محصول را به دست مصرف کننده میرساند. اگر قصد خرید این محصول را داشتید و یا خواستید روند کار در تولید کوپلر را ببینید به این سایت هم سر بزنید و این گزینه را هم در گزینه های موجود داشته باشید. ممنون از وقتی که برای این مقاله سپری کردید.

 

بسته بندی کوپلر

  • محسن شمس
  • ۰
  • ۰

اولین مرحله بعد از آرماتوربندی ساختمان، بتن ریزی است. اما هنگام بتن ریزی، بتن از شرایط مطلوب خود خارج می شود و ریزدانه ها ترکیب نا مناسبی نسبت به هم پیدا می کنند و از همه مهم تر مقداری هوا با بتن ترکیب می شود. اگر این هوا از بتن خارج شود که هیچ اما اگر در بتن بماند باعث به وجود آمدن یک بتن با مقاومت کم و ضعیف خواهد شد که آب به راحتی درون آن نفوذ میکند و بتن را از بین میبرد.

پس یکی از اولویت های ما بعد از بتن ریزی، خارج کردن هوا از داخل بتن است تا بتن مقاومت و استحکام بالاتری پیدا کند. یک روشی که برای این کار وجود دارد و استفاده از آن اجباری است ویبراتور نام دارد. یک شی فلزی لوله ای شکل که دائما در حال لرزش است و بعد از بتن ریزی وارد بتن می کنیم و با ایجاد لرزش دو کار مفید برای ما انجام می دهد. اول ترکیب بتن را از هوا خالی می کند و دوم ذرات سنگدانه درون بتن به هم نزدیک می شوند که هر دو کار کمک شایانی به افزایش مقاومت بتن میکنند.

مدت زمان مناسب برای ویبراتور در هر ناحیه از بتن حدود 10 ثانیه است. در این مدت شیره بتن روی کار را می گیرد و بتن در بهترین حالت ممکن است. اگر این زمان بیش از حد طول بکشد بتن متخلخل شده و مقاومت آن از دست میرود. با این کار کل سطح بتن یک دست میشود و دانه های بزرگ درون بتن میروند و بهترین مقاومت را از خود نشان میدهند.

پس عمل ویبره برای یک دست شدن بتن، خالی شدن هوای داخل بتن که حدود 6 درصد است و افزایش مقاومت بتن صورت میگیرد. اگر ویبره زیادتر از حد باشد روی بتن را آب فرا میگیرد و سیمان آن پایین میرود و مقاومت بتن بسیار کم میشود. پس در استفاده از ویبراتور باید اعتدال را رعایت کرد. در تصویر زیر کارگری را در حال استفاده از ویبراتور مشاهده میکنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد ویبراتور به این صفحه مراجعه کنید.

 

ویبراتور بتن

  • محسن شمس
  • ۰
  • ۰

دال بتن چیست ؟

واژه ای که بسیار به گوش می خورد واژه دال بتن است و ما امروز می خواهیم در مورد دال بتن اطلاعات خوبی ارائه دهیم. اگر بخواهیم دال بتن را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم دال بتن به یک سطح بتنی مسلح گفته می شود که طول و عرض زیادی دارد ولی ضخامت ناچیزی دارد. برای مثال سقف طبقات را در نظر بگیرید. در یک ساختمان صد متری به اندازه 10 متر در 10 متر سقف داریم که ضخامت آن در حدود 10 سانتی متر است. پس سقف یک نوع از دال بتن به حساب می آید.

از انواع دیگر دال بتن می توان از لایه رویی پل نام برد. در واقع وقتی اسکلت پل به پایان رسید یک لایه بتن آرمه روی آن به وجود می آورند که مقاومت کافی داشته باشد. این لایه رویی نوعی از دال بتن به حساب می آید. البته این لایه رویی پل که از آن صحبت شد فقط مخصوص پل نیست و تقریبا تمام جاده ها این لایه از دال بتن را دارند. یا مثلا بالکن یک ساختمان نوعی دیگر از دال بتن است.

فونداسیون نیز نوع دیگری از دال بتن است چون نسبت ضخامت آن به محیط آن ناچیز است. همچنین سقف تونل هم نوعی دال بتن است که از ریزش تونل جلوگیری می کند و برای زیبایی هم مناسب است. اگر خیابانهای سنگ فرش شده را دیده باشید یک لایه دال بتن زیر سنگها کار شده است که مقاومت را بالا می یرد. همچنین پیاده رو هایی که درست ساخته شده اند یک لایه دال بتن دارند.

دال بتن حالت یک طرفه و دو طرفه هم دارد. اگر نسبت طول به عرض از عدد 2 بزرگتر باشد دال بتن یک طرفه است و اگر این نسبت کوچکتر از 2 باشد دال بتن دو طرفه است.

دال بتن می تواند حالت تخت داشته باشد مثل دال بتن سقف، یا می تواند حالت قوسی داشته باشد مثل دال بتن تونل یا پل، یا می تواند حالت شیب دار داشته باشد مثل سقف در نواحی که باید شیروانی کار شود.

دال بتن می تواند در محل ساخته شود و یا حالت پیش ساخته داشته باشد. یعنی از قبل در کارخانه ساخته شده و فقط به پروژه می آید و کار می شود. حال این دال بتن های پیش ساخته ممکن است تو خالی باشند که مثلا تاسیسات از درون آنها عبور کند و یا می تواند توپر باشد و یا حتی ترکیبی از تو پر و تو خالی باشد.

در زیر تصویر یک سقف که به آن دال بتن هم گفته می شود قرار داده شده است. برای کسب اطلاع در مورد دال بتن به این سایت مراجعه کنید.

 

دال بتن چیست

 

  • محسن شمس
  • ۰
  • ۰

در سازه های مقاوم باید همه اجزای تشکیل دهنده ساختمان به صورت مقاوم و مستحکم کنار یکدیگر قرار بگیرند تا در صورت بروز هر گونه اتفاق، ساختمان همچنان سالم سر جای خود بماند و آسیبی به آن وارد نشود. یکی از اجزایی که به سلامت ساختمان در برابر عوامل طبیعی کمک می کند وال پست است.

وال پست چیست؟

وال پست از دو قطعه نبشی که در فاصله تقریبا 10 سانتی به یکدیگر جوش داده شده اند تشکیل شده است که آجرهای دیوار درون آن چیده می شوند و در هر دو سر دیوار قرار می گیرند. در واقع وال پست به تیرها و یا ستونهای ساختمان متصل می شود و یک پیوند قوی با عناصر مستحکم ساختمان به وجود می آورد، از طرفی این نبشی ها از دو طرف به دیوار وصل می شوند و یک پیوند قوی با دیوارهای ساختمان ایجاد می شود و به نوعی همه عناصر ساختمان با یکدیگر در ارتباط قرار می گیرند.

استفاده از وال پست باعث استحکام بیشتر ساختمان می شود و در هنگام زلزله احتمال ریزش دیوارها را به حداقل می رساند. استفاده از وال پست در ساختمان اجباری است و در کاهش تلفات بسیار تاثیر اساسی دارد.

وال پست ها عموما در سر ساختمان و توسط آهنگر ساخته می شوند اما گاهی در بعضی پروژه ها از وال پست آماده استفاده می شود تا سرعت کار بالاتر برود.

نکاتی در مورد وال پست

دیوارهای با ارتفاع بیشتر 180 سانتیمتر باید توسط وال پست به بدنه ساختمان متصل شوند.

طول دیوار بین دو وال پست نباید از 40 برابر ضخامت دیوار یا 6 متر بیشتر شود.

به قرارگیری آخرین ردیف آجر در دیوار باید دقت شود و حتما با مصالح کافی این ردیف ساخته شود.

مهندس ناظر در ساخت و اجرای وال پست باید دقت کافی داشته باشد و تلاش کند وال پست به بهترین شکل اجرا شود.

وال پست باید به خوبی از سقف و کف مهار شود.  حتی می توان در سقف و کف قبل از بتن ریزی از پلیت استفاده شود تا جوش دادن وال پست به راحتی صورت گیرد.

لبه دیوارها نباید آزاد باشد و حتما باید به یک جایی بند باشد تا فرو نریزد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید. در ضمن تصویر وال پست را در عکس زیر می توانید مشاهده کنید.

 

وال پست

  • محسن شمس
  • ۰
  • ۰

سقف عرشه فولادی یک ورق از جنس گالوانیزه است که از فرو رفتگی و برآمدگی هایی بر روی سطح به وجود آمده است. این ورق گالوانیزه جایگزین یونولیت و قالب بندی به روش سنتی است و در صورت استفاده از آن قالب بندی سقف لازم نیست و به همین دلیل سرعت کار بسیار بالا می رود.

در استفاده از این سقف هنوز هم میلگرد نقش اساسی دارد و پس از قزاز گرفتن این ورق های گالوانیزه که به آن عرشه فولادی هم گفته می شود، میلگرد قرار می گیرد و بعد روی آن بتن ریخته می شود و با این کار مشکل مقاومت کششی بتن به طور کامل حل می گردد.

این ورقهای گالوانیزه توسط گل میخ به اسکلت سازه متصل می شوند و از طرفی میلگردهایی که در سقف کار می شوند هم به این گل میخ ها جوش می خورند بدین ترتیب اجزای سقف عرشه فولادی کنار هم قرار می گیرند و منتظر بتن هستند که کار سقف تکمیل شود.

این سقف ها دو نوع مرکب و غیر مرکب دارد که در نوع غیر مرکب فقط از ورق و بتن استفاده می شود و از میلگرد یا چیز دیگری استفاده نمی شود. مقاومت سقف غیر مرکب از سقف مرکب کمتر است. نوع مرکب نیز می تواند از میلگرد یا هر چیز برای اتصال بهتر بین اجزا استفاده کند. مثلا سقف مرکب بدون میلگرد از گل میخ در وسط ورق ها هم استفاده می کند ولی باز هم مقاومت سقف مرکب با میلگرد از همه بالاتر است. البته در بیشتر موارد از میلگرد در سقف استفاده می شود و مقاومت خیلی خوبی هم دارد.

در صورت استفاده از این نوع سقف می توان چند طبقه را با هم اجرا کرد و لازم نیست منتظر ماند تا طبقات پایین تر اجرا شوند. نسبت به انواع دیگر سقف نیز هم بسیار سریعتر انجام می شود و هم وزن سازه به مقدار قابل توجهی پایین می آید.

دلیل کاهش وزن هم به خاطر کمتر بودن میزان بتن در سقف است چون در این حالت ضخامت بتن را کمتر در نظر می گیرند. این نوع سقف عایق بهتری برای صدا و حرارت خواهد بود و اجرای آن هم راحت است و در کل انتخاب مناسبی برای سازه است.

برای کسب اطلاعات در مورد سقف عرشه فولادی به این لینک بروید و از طریق عکس زیر اطلاعات خوبی می توانید دریافت کنید.

 

سقف عرشه فولادی

  • محسن شمس